maandag 31 maart 2014

noorderlicht: het mooiste wat ik ooit heb gezien

Roxan en ik raken altijd lichtelijk in paniek als het helder weer is, want geen wolken betekend: niks wat tussen het noorderlicht en ons instaat (letterlijk). Natuurlijk moet ook de Kp-waarde hoog genoeg zijn. Dit is een waarde die weergeeft hoe hoog de activiteit is van het magnestische veld rond de aarde (ofzoiets). Als de zon een zonnestorm heeft bijvoorbeeld, worden er geladen deeltjes naar de aarde geblazen en door de kracht van het magnetische veld van de aarde worden deze geladen deeltjes naar de polen afgebogen/gestuurd waardoor het hier met hoge kracht de atmosfeer doordringen en het noorderlicht veroorzaken. In Zweden is het groen (en soms roze en paars) omdat de geladen deeltjes het hier met zuurstof reageren. Het kan ook rood of blauw zijn, dan reageren ze met stikstof maar dat gebeurt meestal aan de andere pool bij Australië. Oke, genoeg natuurkunde voor vandaag!

Afgelopen dinsdag heb ik de hele dag gestudeerd voor mijn examen die ik afgelopen vrijdag had. Rond 11 uur was ik best wel moe en duf, maar toen ik nog even ging buurten bij Roxan op der kamertje, checkten we het internet en was de Kp-waarde opgelopen naar 3! Geen wolken in de lucht dus hebben wij snel onze warme kleren aangetrokken en onze vriendin uit Frankrijk opgehaald en zijn we naar het meer gefietst. De lucht was prachtig, zoveel heldere sterren heb ik nog niet gezien. Alleen daarvoor zal ik al midden in de nacht naar het meer gaan.

Toen we aankwamen bij de China bridge keken we naar het noorden, maar ik zag niks speciaals aan de lucht behalve een grijs/witte wolk. Toen Roxan kwam aangefietst en de wolk zag, ging ze uit haar pannetje: JAAAA HET GAAT GEBEUREN!! We zijn als gekken naar het picknick/noorderlicht-kijk plek gefietst en haalden onze camera's tevoorschijn. Het was helemaal niet druk want er waren in totaal maar 10 mensen denk ik. Toen we er 5 minuten waren en onze camera's goed hadden ingesteld (net optijd!) begon en een Chinees meisje hysterisch te schreeuwen/huilen en naar de lucht te wijzen.

De wit/grijze wolk waar Roxan ook al haar aandacht op had gevestigd veranderde binnen 15 seconden in fluorescerend groen! Ik kon mijn ogen niet geloven, gewoon het f***** NOORDERLICHT!! Ik wist niet of ik moest lachen, huilen, gillen of gewoon er rustig van genieten. Het enige zinnige wat uit mijn mond kwam was: Ooooooh my &@^#^@* GOD (springend op en neer).

Nu ga ik proberen te beschrijven wat ik heb gezien:
Om precies 1 minuut voor middernacht veranderde de grijs/witte wolk heel snel in een groene brede kronkel van oost tot west bijna recht boven ons. Het bewoog minder snel als dat ik dacht en het eerst was het op het sterkst aan de linker kant van ons en eindigde het sterkst aan de rechterkant. Het duurde ongeveer 25 minuten tot die kronkel van links naar rechts 'uitgebrand' was. Je kon kronkels, vlammen en slierten zien, maar ze bewogen niet zo snel als dat ik verwacht had. Nadat de kronkel uitgebrand was begon de lucht verder naar het noorden groen te kleuren en heeft het daar nog tot wij weg gingen gebrand. (dit was 2,5 uur later). Het noorderlicht verderop was minder sterk te zien voor ons omdat het ergens boven Lapland hing, maar toch was het prachtig om te zien en ook wat meer rustgevender als de heftige sliert boven ons hoofd! Toevallig was er een trip naar Lapland die week en iedereen heeft daar ook het noorderlicht gezien, hetzelfde noorderlicht als ons! Hoe gaaf!

Na zo'n avond als deze besef ik wel wat een wonder het is om de grootsheid van de natuur te mogen meemaken. Een ervaring voor het leven en niemand kan dit ons nog afpakken! Het klinkt heel zweverig misschien, maar iedereen die dit heeft gezien zal er hetzelfde over denken. In één woord WOW!

(P.S. mijn foto's zijn een beetje wazig omdat ik geen driepoot heb om mijn camera op te zetten. Om het Noorderlicht te fotograferen moet de sluitertijd minimaal 15 seconden zijn, dus dat betekend dat je de camera voor 15 seconden op dezelfde positie moet houden voor een scherpe foto. We hebben de camera zo stil mogelijk gehouden, maar toch beweeg je een klein beetje waardoor de foto bewogen wordt.)

Ik droeg: Thermoshirt, thermobodywarmer, trui, fleecebodywarmer, thermoleggings, skibroek, fleecesokken, skiesokken, snowboots en dan nog mijn jas, handschoenen muts en sjaal! (en nog kon ik mijn fiets niet op slot zetten omdat ik mijn handen niet meer voelde)















Geen opmerkingen:

Een reactie posten